63ο Φεστιβάλ Βερολίνου: Ελλάδα παντού!

images
Μπορεί το φετινό Βερολίνο να ανοίγει τις πόρτες του σήμερα με το πολυαναμενόμενο The Grandmaster του πρoέδρου της κριτικής επιτροπής Γουόνγκ Καρ Βάι ή να φιλοξενεί την ευρωπαική πρεμιέρα και μαζί το λαμπερό καστ του Les  Miserables,αναμφισβήτητα όμως στα καθ’ ημάς την παράσταση κλέβουν οι πέντε (!) ελληνικές συμμετοχές, όλες μάλιστα συγκεντρωμένες στο εκλεκτικό τμήμα Φόρουμ του Φεστιβάλ. Κάποιες από αυτές έρχονται από Έλληνες του εξωτερικού όπως το Echolot του Αθανάσιου Καρανικόλα και το Στο Λύκο της Χριστίνας Κουτσοσπύρου και του Άραν Χιούζ, μία έχει γυριστεί στη Νότια Αφρική από τον Χάρη Πατραμάνη (Fynbos), ενώ την πεντάδα συμπληρώνουν Η Κόρη του Θάνου Αναστόπουλου και Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά της πρωτοεμφανιζόμενης Ελίνας Ψύκου. Αν προσθέσει κανείς και την εκτός συναγωνισμού προβολή του γυρισμένου στην Ελλάδα Before Midnight του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ και την παρουσία της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη (Attenberg), που έχει και ένα μικρό ρόλο στην ταινία, στην κριτική επιτροπή του Φεστιβάλ, μπορούμε να μιλήσουμε για κανονική ελληνική απόβαση. Ξεπερνώντας τους εγχώριους πανηγυρισμούς, το επίσημο διαγωνιστικό  φετινή Μπερλινάλε μοιάζει με ένα από τα λιγότερο τολμηρά των τελευταίων ετών φιλοξενώντας για παράδειγμα ελάχιστα σκηνοθετικά ντεμπούτα (Harmony Lessons από το Καζακστάν, The Necessary Death of Charlie Countryman του Φρέντρικ Μποντ κατευθείαν από το Φεστιβάλ του Σάντανς) κάτι παράδοξο για ένα φεστιβάλ που παραδοσιακά συστήνει νέα ταλέντα. Από τα πιο ηχηρά ονόματα που διαγωνίζονται ξεχωρίζουν το Promised Land του Γκας Βαν Σαντ που όμως αγνοήθηκε παντελώς από την οσκαρική κούρσα, η επιστροφή στη «σοβαρότητα» του Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν ο οποίος μετά από μια σειρά χολιγουντιανών κωμωδιών γυρνά με το Prince Avalanche στις ανεξάρτητες ρίζες του, το Side Effects του Στίβεν Σόντερμπεργκ ο οποίος δηλώνει έτοιμος να αποσυρθεί από το σινεμά,  η βιογραφία εποχής Camille Claudel 1925 δια χειρός Μπρούνο Ντιμόν με την Ζιλιέτ Μπινός στον ομώνυμο πρωταγωνιστικό ρόλο της και το τρίτο μέρος της διαβόητης τριλογίας Παράδεισος του Ούρλιχ Ζάιντλ με τίτλο Ελπίδα. Οι γερμανικές συμμετοχές αποτελούν ένα μικρό αίνιγμα με τον σπουδαίο Τόμας Αρσλάν να δοκιμάζει τις δυνάμεις του σε ένα γουέστερν (!) με τίτλο Gold και πρωταγωνίστρια την Νίνα Χος και την Πία Μαρέ (γνωστή στο κοινό της Θεσσαλονίκης καθώς όλες οι ταινίες της έχουν παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ) να ταξιδεύει ως τη Νότια Αφρική με ένα καθαρόαιμο θρίλερ (Layla Fourie). Υψηλές προσδοκίες υπάρχουν και για τις δύο βαλκανικές συμμετοχές, το Child’s Pose του βραβευμένου με το Χρυσό Αλέξανδρο στη Θεσσαλονίκη για το Μετάλιο Τιμής Κάλιν Πίτερ Νέτσερ από τη Ρουμανία και την καινούρια ταινία του βραβευμένου με Όσκαρ Ντάνις Τάνοβιτς An Episode in the Life of an Iron Picker. Ξεχωριστή, τέλος, συμμετοχή είναι αυτή της νέας ταινίας Closed Curtains του Ιρανού Τζαφάρ Παναζί (σε συν-σκηνοθεσία με τον θεατρικό σκηνοθέτη Καμπόζια Παρτοβί), μια ακόμη κατάθεση ψυχής για το καθεστώς απαγόρευσης που εξακολουθεί να ισχύει για το σκηνοθέτη στο Ιράν.

Λευτέρης Αδαμίδης

(Δημοσιεύτηκε στον Εξώστη, Φεβρουάριος 2013)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: