Σκηνές από ένα γάμο

[Ταξίδι στην Ιταλία]

Μέσα σε ένα καταιγισμό από ταινίες βουτηγμένες στη βία ή την απόγνωση η χθεσινή προβολή της νέας ταινίας του Αμπάς Κιαροσταμί Certified Copy ήταν πέρα από μια εξαιρετική στιγμή και μια μικρή όαση. Ο σπουδαίος Ιρανός σκηνοθέτης και κάτοχος ήδη ενός Χρυσού Φοίνικα για τη Γεύση του Κερασιού ήρθε στις Κάννες αντιμέτωπος με ένα κλίμα τουλάχιστον καχυποψίας καθώς από τη μια η νέα ταινία του είναι η πρώτη του γυρισμένη στην Ευρώπη και από την άλλη πολλοί σχολίαζαν την αποστασιοποίησή του από την πολιτική κατάσταση στο Ιράν. Η πρώτη διάψευση ήρθε με την συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο Κιαροστάμι όπου απηύθυνε έκκληση για την αποφυλάκιση του σκηνοθέτη Τζαφάρ Παναχί που κρατείται στο Ιράν και δεν του επιτράπηκε να έρθει στις Κάννες ως μέλος της κριτικής επιτροπής. Η δεύτερη διάψευση ήρθε με ένα αληθινό κομψοτέχνημα που θα ζήλευαν ο Ερίκ Ρομέρ ή ο Ζακ Ριβέτ. Ο Κιαροστάμι ευτύχησε άλλωστε να έχει για πρωταγωνιστές μια λαμπερή Ζιλιέτ Μπινός (η οποία κοσμεί εντελώς συμπτωματικά και την επίσημη αφίσα του Φεστιβάλ) και τον πρωτοεμφανιζόμενο στο σινεμά θεατρικό ηθοποιό και βαρύτονο Γουίλιαμ Σίμελ με τον οποίο ο σκηνοθέτης έχει συνεργαστεί στο ανέβασμα της όπερας Έτσι Κάνουν Όλες. Η ιστορία του είναι αφοπλιστικά απλή: με αφορμή την παρουσίαση του νέου βιβλίου του Certified Copy ένας βρετανός συγγραφέας επισκέπτεται την Τοσκάνη όπου γνωρίζει μια όμορφη Γαλλίδα που ζει εκεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Το «ζευγάρι», φλερτάρει και σιγά-σιγά μπαίνει στους ρόλους δύο συζύγων που μετά από δεκαπέντε χρόνια γάμου και ένα παιδί προσπαθούν να ξαναπιάσουν το νήμα από την αρχή και να δουν τι πήγε στραβά και τους οδήγησε στην αποξένωση. Ο Κιαροστάμι όπως σε όλες τις ταινίες του παίζει με τις έννοιες της πραγματικότητας και της αναπαράστασής της τονίζοντας ότι συχνά η δεύτερη μπορεί να πει πολλά περισσότερα από την πρώτη. Το «ζευγάρι» θα μπορούσε να είναι (ή μήπως είναι) και αληθινό και να μιλά για την πραγματική του ζωή, όμως έτσι και αλλιώς είναι δύο ηθοποιοί που παίζουν ρόλους και μέσα από τις αναπαράσταση αυτή η αλήθεια που βγαίνει είναι εξίσου πραγματική με την αληθινή ζωή όπως μας θυμίζει και ο τίτλος που μεταφράζεται στα καθ’ ημάς ως «έγκυρο αντίγραφο».  Πάνω από όλα όμως η ταινία του Κιαροστάμι είναι ένας συγκινητικός στοχασμός πάνω στη αναπόφευκτη φθορά του έρωτα από το αδυσώπητο χρόνο αλλά και ταυτόχρονα ένας ύμνος στην ουτοπία του αιώνιου έρωτα που αποτελεί πάντοτε το ανθρώπινο όνειρο, όπως για τον καλλιτέχνη είναι αιώνιο το κυνήγι του αυθεντικού έργου Τέχνης.  Ένα μικρό αριστούργημα που είναι πιθανό να βρεθεί μέσα στα μεγάλα βραβεία του Φεστιβάλ.  

(Λ.Α, όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΜΕΤΡΟ)

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: